Publicaties
Op deze pagina vindt u publicaties van Algemene Hulpdienst Nieuwegein.
Op deze pagina vindt u publicaties van Algemene Hulpdienst Nieuwegein.
Het jaar 2023 werd gekenmerkt door veel personele wisselingen in het bestuur en onder de werknemers op kantoor. De vrijwilligers waren de stabiele factor in zekere zin. Wat betreft de hulpvragen is duidelijk dat er in toenemende mate behoefte is aan sociaal contact.
Om genoeg vrijwilligers te vinden die gekoppeld kunnen worden aan deze hulpvragers is niet gemakkelijk. We hebben weer vele hulpvragen kunnen verwerken en mensen zijn geholpen met hun administratie, er is samen gefietst, er zijn bezoeken aan dokters, tandartsen en voedselbank geregeld, tuinen geschoffeld, spullen naar kringloop of de gemeentewerf gebracht en nog veel meer. Zonder de competenties van de vele vrijwilligers was dit allemaal niet gelukt. Het was een goed jaar voor de AHN.
U leest er meer over in ons jaarverslag.
Gedurende het jaar 2022 gingen iedere werkdag gemiddeld 20 AHN-vrijwilligers op pad om hulp en ondersteuning te bieden aan mede-inwoners. Een aantal waar we trots op mogen zijn en alleen mogelijk is met de enthousiaste inzet van onze ruim 160 vrijwilligers.
Daarvoor zijn wij hen zeer erkentelijk.
Ook in het jaar 2022 wisten de inwoners van Nieuwegein ons weer goed te vinden, enerzijds om vrijwilliger te worden, anderzijds om een hulpvraag in te dienen. Ook vanuit de samenwerking met andere (welzijns)organisaties kwamen er verwijzingen binnen.
We zagen een lichte stijging in het aantal hulpinzetten en een forse stijging bij deelnemers aan onze groepsactiviteiten. Fijn dat we zo goed geworteld zijn in de Nieuwegeinse samenleving en laagdrempelig kunnen opereren. Iedere werkdag is de AHN hulplijn (030-6067409) bereikbaar van 10.00 uur tot 12.30 uur en worden de matches gemaakt.
U leest er meer over in ons jaarverslag.
Het jaarverslag 2021 geeft een beeld van de activiteiten en ontwikkelingen bij de AHN gedurende het jaar 2021.
Het jaar 2021 was het tweede jaar van grote hectiek, niet alleen vanwege de steeds wisselende maatregelen rondom de coronapandemie, maar ook vanwege de toename van hulpvragen met een piekbelasting in de zomer, hogere noden, grotere kwetsbaarheden en zwaardere problematieken.
Er werd een record aantal van 971 geslaagde koppelingen gemaakt tussen hulpvragers en vrijwilligers; een toename van 60% t.o.v. 2020. Het aantal hulpvragers dat geholpen werd steeg met 20% t.o.v. 2020 naar in totaal 370. Een compliment richting onze vrijwilligers is hierbij zeker op zijn plaats, zij hebben zich meer dan ooit (extra) ingezet om aan alle hulpvragen te kunnen voldoen.
De tevredenheidsonderzoeken onder zowel hulpvragers als ook vrijwilligers geven een goed beeld hoe de AHN wordt ervaren en gewaardeerd.
U leest er meer over in ons jaarverslag.
Het jaarverslag 2020 geeft een beeld van de activiteiten en ontwikkelingen bij de AHN gedurende het jaar 2020.
De coronapandemie vroeg in 2020 al onze aandacht, flexibiliteit en creativiteit om (kwetsbare) inwoners waar mogelijk te ondersteunen. Nooit eerder hebben wij zo sterk ervaren hoe belangrijk het onderlinge contact tussen vrijwilligers, deelnemers en hulpvragers voor eenieder is. En juist in deze periode bleek samenwerking met onze formele en informele partnerorganisaties cruciaal in de gezamenlijke ondersteuning van kwetsbare inwoners.
Sinds de ‘intelligente lockdown’ die op 23 maart 2020 van kracht werd, voer de AHN scherp aan de wind, steeds de RIVM regels in acht nemend, maar wel zoekend naar het maximaal mogelijke om mensen die in een kwetsbare situatie zaten/zitten, te bereiken en/of te ondersteunen. Zodra er een gaatje is, staan AHN-vrijwilligers paraat. Daar zijn wij trots op!
U leest er meer over in ons jaarverslag.